*

Vasuri Jaska Rohkeutta on välittää.

Viina-, tupakka- ja autoverotuksesta

Viina, tupakka ja auto. Siinä kolme suomalaisten "pyhää lehmää", joiden verotus herättää kiihkoa ja tunteita jopa yli tarpeellisen. Samalla ne ovat valtiolle varsin helppoja ratkaisuja verottamisessa - tuotto on meleko varma.

Arvostelun heikoin lenkki on autoverotus, koska monikaan ei oikein kehtaa moittia viina- ja tupakkaveroa, mutta autoverotukseen ei sellaista arvo- ja elämätapavarausta  liity.

Tähän saumaan PeruSuomalaiset ovat nyt tarttuneet esittäessään "autoveron" vähittäistä poistoa seuraavan vaalikauden aikana. Itse pidän uskottavampana keskustalaisten esitystä tupakkaveron korottamisesta lapsilisäleikkausten sijaan. Se olisi ollut oikeudenmukaisempi ja hyväksyttävämpi ratkaisu. En myöskään usko, että autovero tulee poistumaan.

Millaisista summista puhutaan? 

Alkoholiveron tuotto  oli 1,336 miljardia (v. 2013), eli 93 milj. € budjetoitua vähemmän. Tähän päälle tulee vielä menetetyt arvonlisä-, ansiotulo-  ja muut verot. Luku päätyy siten 100 - 200 miljoonan €uron väliin. Työpaikat ja verotulot karkaavat Viroon. Ravintoloissa anniskellaan enään noin 10 % koko "tärpättimäärästä".

Tupakkaverotus tuotti 0,852 miljoonaa €uroa valtion kassaan (v. 2013). Euroopan tasolla Suomi kuuluu kireimmän neljänneksen verottajan piiriin. Hintataso on myös keskitason yläpuolella. Euroopan kalleinta tupakkaa meillä ei kuitenkaan tuprutella.

Autoveron tuotoksi vuodelle 2015 arvioidaan noin 0,993 miljardia €uroa. Veroa kertyy uusien autojen myynnistä, ja sehän vaihtelee. Vuonna 2012 veron tuotto pieneni 0,870 miljardiin €uroon vuoden 2011 tasosta, jolloin se tuotti 0,930 miljardia €uroa. Mikä oli veronkorotuksen- ja muiden syiden vaikutus? Mutta yhteisvaikutus tuotti kuitenkin tämän.

Miksi PerusS esittää autoveron poistoa?

Puolue perustelee sen poistoa ympäristöystävällisyydellä ja turvallisuudella sekä autokannan uusiutumisella.

Millä se korvattaisiin? Sen kertoo Soini. Hänen mukaansa "autoveron poistaminen ja bensaveron alennukset" ovat rahoitettavissa

·                     maailmanparannukseen varatun rahoituksen leikkaamisella

·                     lopettamalla muiden EU-maiden jäsenmaksukompensaatiot

·                     Suomen EU- jäsenmaksun puolittamisella (koska äänivaltakin puolittunut)

·                     ei yhtään tuulivoiman syöttötariffisopimusta

·                     kannattamattomien energiamuotojen rahoituksen karsimisella.

Täsmennykseksi Soini esittää, että "bensaveron tai muidenkaan verojen maksujen korotuksilla ei pidä rahoittaa autoveron poistamista". 

Öljyalan Keskusliiton mukaan nestemästen polttoaineiden valmisteveroa kannettiin vuonna 2013 noin 3 miljardia €uroa. Soini esitti itse kuitenkin nyt myös "bensaveron alennusta" (lue itse). Paljonko?? Jos autoveron poisto ja bensaveron alennus katettaisiin Soinin esittämin keinoin - se ei taida riittää mihinkään. Eli paine kohdistuu leikkauksiin ja veronkorotuksiin muualla.

Esitys on puhdasverinen poliittinen liikku, jolla PerusS yrittävät tukkia kannatuskadon tulevissa eduskuntavaaleissa autoilevaa kansaa kosiskelemalla.

Kiitos Jamo Juntuselle kirjoituksestasi, jossa väitit, että "Suomen verottaja ja tulliviranomaiset eivät pidä siitä koska se (autoveron poisto) vähentäisi verotuloja useita miljardeja euroja".

Puolueen esitys koski kuitenkin nyt vain autoveron poistoa, jonka tuotoksi vuodelle 2015 on arvioitu 0,993 miljardia euroa. Sen poisto ei tee "useaa miljardia €uroa".

Siitä kuitenkin ollaan hiljaa, että heinäkuussa 2015 vanhasta autosta annetaan kokeiluluonteisesti 1500 € romutushyvitys uutta autoa ostettaessa. Köyhällä on varaa kuitenkin vain käytettyyn, joten tuokin hyvitys jää varakkaiden ja autojobbarien hyödynnettäväksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Jouni Nordman

Jos lastemme vain autoveron tuoton, mutta emme laske sen keräämiseen meneviä kuluja. Niin vero tuotto on vielä pienempi. Sillä kuinka monta virkamiestä tämä työllistää ja kuinka monta IT järstelmä joudutaan maksamaan. Niin veron tuotto ei ole lähelläkään sitä mitä sitä kerätään.

Käyttäjän jaakkoportti kuva
Jaakko Portti

Pitää paikkansa, mutta myös muun verotuksen yhteydessä.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Autovero on kohtuuton duunaria kohtaan. Ei töissä käyminen ole niin kivaa, että työmatkoista pitää verottaa karkeemman jälkeen.

Lisäksi autoverot nostavat kaikkia hintoja Suomessa. Autoverojen poistaminen loisi kymmeniätuhansia työpaikkoja.

Onko Vasemmistoliitto oikeasti duunarin asialla? Autovero on pois duunarin lasten ruokapöydästä.

Käyttäjän jaakkoportti kuva
Jaakko Portti

Autoveroa kannetaan vain uuden auton oston yhteydessä. Suurimmat ongelmat liittyvät tuontiautojen verokohteluun.

Tässä hieman historiaa: http://www.autoliitto.fi/tietopankki/autoilun-kust...

Jouni Nordman

Ongelma on siinä että vero vaikuttaa myös käytettyjen autojen hintaan, jolloin sen vaikutus on paljon negatiivisenpi kuin luullaan.

Käyttäjän jaakkoportti kuva
Jaakko Portti Vastaus kommenttiin #5

Nyt kaipaan hieman täsmennystä. Tämä Tilastokeskuksen kaavio puhuisi päinvastaista.

Linkki: http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/tilastot/vero...

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#3
Miksi duunari ei saisi ostaa uutta ja turvallista autoa? Miksi et halua antaa mitään tavalliselle työläiselle?

Auton käyttökulut ovat työläisella aivan kohtuuttomat. Duunari ei pärjää nettopalkallaan.
Vasemmistoliitto ei ole työmiehen asialla.

Käyttäjän jaakkoportti kuva
Jaakko Portti Vastaus kommenttiin #7

Autoveron poisto antaa veroedun henkilölle, jolla on varaa vaihtaa pirssiä kolmen vuoden välein. Samalla hän saa kerralla veroetuna sen minkä minä maksan veroissa useamman vuoden aikana.

Paine siirtyy auton mm. käyttökuluihin. Duunarina kyllä tiedän, mitä se merkitsee esim. täällä Lapissa. Itsekin olen käynyt jo useamman vuoden aikana sesonkityössä 300 km päässä suuntaansa.

Toimituksen poiminnat